Smärtan måste få sätta gränser

01.02.2019 18:01

Något av det viktigaste, när man lever med smärta, är att lyssna på kroppen och själen. Det går inte i längden att bita ihop och köra på. Jag vill vara med, vill göra så mycket och både jag själv och andra har förväntningar på mig. Men om jag kör över mina gränser blir det inget alls gjort sen. Så grundinställningen måste vara att smärtan och den bristande energin måste få sätta gränser för vad och hur mycket jag gör och styra hur ofta jag vilar.

Samtidigt måste jag få göra undantag när det verkligen behövs. Det viktiga är att efteråt lägga in gott om tid för återhämtning.

I tuffare perioder får jag prioritera hårt. Det är anledningen till att det inte kommit några nya inlägg från mig här, och inget nytt material på Värkvardags hemsida, på ett halvår. Jag skriver när jag har energi helt enkelt och det gäller mycket i mitt liv. Jag anpassar mig efter situationen, för att må så bra jag kan.

Efter jul, nyår och jullov är jag extra trött. Nu behöver jag långa stunder med kaffe och ett tänt ljus, för att hämta andan och samla ny energi. Fundera på vad som ger dig energi och vad som tar mer energi än vad det är värt.