Värme och kyla

Värme

Genom att se till att inte frysa, kan man också undvika att få mer smärta än nödvändigt. När jag fryser, spänner jag mig och smärtan ökar. Genom att ge kroppen extra värme, kan man öka blodcirkulationen och hjälpa spända muskler att slappna av. Man kan tillföra värme på många olika sätt. Här är några sätt jag använder mig av:

 

Klä sig varmt.

Ska man vara ute en längre stund i svenskt väder är det en bra prioritering att satsa på bra kläder och skor som håller dig torr och varm:

Vantar. Jag använder ofta vantar. Fingrarna är det första jag fryser om. Kan man inte röra sig så mycket, så är det fingrar och tår som först säger ifrån. Så även om jag har mest värk någon annanstans, kan det hjälpa med vantar. Det funkar bra även om man är inomhus eller om det är sommar. Jag har fingervantarna framme hela sommaren, för en blåsig, ruggig dag kan jag bli väldigt kall om fingrarna och då ökar min värk. Vattentåliga cykelvantar är väldigt bra de regniga dagarna, när jag inte kan stoppa händerna i fickorna, tex när jag kör min elrullstol. På vintern krävs extra tjocka/varma vantar, gärna även regntäta, så inte fukten tar sig in.

Rejäla skor och ullstrumpor. Man kan snabbt bli kall om tårna och sen kan det ta en evighet att få dem varma igen. Tunna ullstrumpor och skor som står emot kyla, vind och fukt gör stor skillnad.

Vindkläder. Jag har ett snyggt och skönt regnställ och det använder jag jättemycket. De stoppar den där råkalla vinden, som annars kryper in i varenda led och gör precis allt värre. Även för en kort promenad tar jag ofta på mig både byxorna och jackan. När jag kommer in igen är jag bara lite kall i ansiktet och det går ofta fort att återhämta sig ifrån.

Öronvärmare och sjal. Vid värk i huvud, nacke eller axlar är det bra att vara noga med att hålla öron och hals/nacke varma. Själv har jag gärna en sjal att svepa runt halsen eller axlarna.


Saker som värmer.

Värmedyna eller värmefilt är underbart, men kräver tillgång till el. Det finns små dynor att lägga runt en ond kroppsdel, tex runt ett knä, eller bakom ryggen, när man sitter i soffan. Det finns värmedynor lika stora som en säng, som är lite styva, som en bäddmadrass. Den är bra till att värma upp sängen, eller hela kroppen. Jag lägger mig på den och böjer upp den, så att jag blir som en varm mumie. Numera finns även mjuka, stora värmefiltar som man kan svepa in sig i.

Vetekudde. Det är helt enkelt en kudde som är fylld av vetekorn. Man kör den någon minut i micron och lägger där man behöver värmen. De finns i olika storlekar och former. Jag gillar den här stora varianten med band med kardborre, eftersom jag kan spänna fast den runt kroppen och gå omkring med den. Väldigt skönt i ryggslutet eller över axlarna. En fördel med att den är stor är att den håller värmen längre än de små varianterna och nackdelen är att den är lite tung. Finns på Apotea

Värmeskydd. På sportaffärer och apotek mm finns många olika sorters skydd för olika kroppsdelar. De ger mindre stöd än ortoser, men är ofta mindre klumpiga att ha under kläderna. Kroppens egen värme isoleras, så att värmen ökar där den behövs. Titta tex på “Back on track” , som också har hela tröjor, strumpor mm i värmande material här. Svensk hälsokost har ett brett utbud av värmande skydd. 


Handvärmare. Det finns handvärmare i form av engångs-värmepåsar, men också typer som går att återanvända. De är praktiska att ha med sig ut på utflykt och det är så skönt att kunna lägga ner en värmare i vantarna innan fingrarna stelnat av kylan. De kan köpas på uteliv- och sportaffärer. Min favorit är denna lilla kudde i plast. Efteråt kokar man den i 15 min och så är den redo att användas igen. En handvärmare med samma teknik finns på Biltema och fina värme-hjärtan kan man köpa på Roliga prylar 

 

Värmande behandling.

Bada och duscha. Vatten är väldigt bra på att värma upp kroppen. Det är avslappnande och att duscha ett ont ställe hårt och varmt har hjälpt mig många gånger. Jag vill dock slå ett extra slag för varma bad. Om man har tillgång till ett badkar kan hela kroppen få tillgång till värmen samtidigt och dessutom ligger man ner. Ju varmare det är, ju bättre smärtlindrande effekt tycker jag. 38-39 grader är kanon. Risken är att man då blir yr i huvudet av värmen, vilket jag själv har stora problem med. Min lösning på det blev att köpa ett litet spabad, som står ute och håller 38 grader hela tiden. Är man hänvisad till dusch, kan man skaffa en pall att sitta på, så det blir lite lättare att slappna av.

Liniment. Smörj spända och onda ställen med värmande liniment från sportaffär, apotek el dyl för ökad värme och cirkulation.

Doppa i paraffin. Hos vissa arbetsterapeuter finns möjlighet till värmebehandling för fingrarna genom att doppa dem i smält paraffin. Man doppar och lyfter upp händerna och då ligger ett lager paraffin kvar. Sedan sveps händerna in i t.ex en handduk och man får sitta så någon halvtimme. Värme fortsätter att spridas från paraffinet in i fingrarna hela tiden. Har man svullna fingrar, kan svullnaden öka av värmen, men annars har ofta värme en smärtlindrande effekt.

 

Kyla

Svullnad ökar ofta av värme och då kan det vara bättre med kyla. Det verkar också vara olika vad man tycker känns bra när det gör ont. Prova dig fram. Svullnad ökar ofta av värme och då kan det istället vara bättre med kyla. Det verkar också vara olika vad man tycker känns bra när det gör ont. Prova dig fram. När jag vrickat mig, eller jag skadat, eller överansträngt mig på något annat sätt, vill jag gärna kyla i förebyggande syfte, för att det inte ska svullna och ge mer smärta än nödvändigt.

Frysta grönsaker. Bästa kylsaken tycker jag är en påse frysta ärtor, eller majs. Ärtorna rullar omkring och formar sig efter den onda kroppsdelen och det finns alltid en sådan påse i frysen hemma hos mig.


Annars finns det särskilda kylande saker och kylande salva att köpa.  Det har jag själv inte någon erfarenhet av, men det finns på apoteket.

 
Värkvardag - Eva Hylander - senast uppdaterad 2017-05-15
varkvardag.webnode.se