Behandling

Värme

  1. Vantar. Det enklaste och billigaste är att använda vantar, oavsett om man är inomhus eller om det är sommar. Jag har fingervantarna framme hela sommaren, för en blåsig, ruggig dag kan jag bli väldigt kall om fingrarna och då ökar min värk. Vattentåliga cykelvantar är väldigt bra de regniga dagarna, när jag inte kan stoppa händerna i fickorna, tex när jag kör min elrullstol. På vintern krävs extra tjocka/varma vantar, gärna även regntäta, så inte fukten tar sig in.
  2. Värmedyna/-filt är underbart, men kräver tillgång till el.
  3. Värmande liniment. Smörj händerna med värmande liniment från sportaffär, apotek el dyl för ökad värme och cirkulation.
  4. Handvärmare. Det finns handvärmare i form av engångs-värmepåsar, men också typer som går att återanvända. De är praktiska att ha med sig ut på utflykt och det är så skönt att kunna lägga ner en sådan värmare i vantarna innan fingrarna stelnat av kylan. De kan köpas på uteliv- och sportaffärer. Min favorit är denna lilla kudde i plast. Efteråt kokar man den i 15 min och så är den redo att användas igen.

5. Doppa i paraffin. Hos vissa arbetsterapeuter finns möjlighet till värmebehandling     genom att doppa fingrarna i smält paraffin. Man doppar och lyfter upp händerna     och då ligger ett lager paraffin kvar. Sedan sveps händerna in i t.ex en handduk     och man får sitta så någon halvtimme. Värme fortsätter att spridas från paraffinet     in i fingrarna hela tiden. Har man svullna fingrar, kan svullnaden öka av värmen,     men annars har ofta värme en smärtlindrande effekt.


Kyla

Svullnad ökar ofta av värme och då kan det vara bättre med kyla. Det verkar också vara olika vad man tycker känns bra när det gör ont. Prova dig fram.


Kompression

Det finns kompressionshandskar, som en del är hjälpta av. De ökar cirkulationen och ger ett visst stöd till handled och fingrar. De är ofta öppna vid fingertopparna så att man inte begränsas för mycket i det man gör. Prata med arbetsterapeut eller ortopedingenjör.


Träning

För att om möjligt inte förlora rörlighet och styrka i händerna trots smärta, är det viktigt att använda dem och se till att få cirkulation i dem. Ett sätt är att “krama” en boll eller badsvamp i handen. “Lite och ofta” är alltid bättre än “Mycket och sällan”.

Fråga alltid en fysioterapeut (sjukgymnast) om råd om vilken träning som är lämplig för dig!

 
Värkvardag - Eva Hylander - senast uppdaterad 2017-02-09
varkvardag.webnode.se